Logo

Werkwijze van de bewindvoerder

Transparantie in uw financiële situatie

Wij werken transparant en dankzij ons automatiseringssysteem kan er ieder moment van de dag bekeken worden hoe de financiële situatie ervoor staat.

balans
Wat we doen

Het proces

De aanmelding

Zodra uw aanmelding bij ons binnenkomt, nemen wij zo snel mogelijk contact met u op. Tijdens het gesprek stellen we enkele vragen over uw inkomen, uitgaven, schulden en eventueel vermogen. Deze informatie helpt de bewindvoerder zich voor te bereiden op het intakegesprek. Er zal een telefonische intake worden ingepland. De bevestiging zal per post worden bevestigd.

Het intakegesprek

Tijdens het intakegesprek bespreken we uw financiële situatie en geven we uitleg over het proces van beschermingsbewind. We behandelen wat u van ons kunt verwachten en welke informatie wij van u nodig hebben. Ook bespreken we de documenten die vereist zijn voor het indienen van het verzoekschrift. U ontvangt per post een lijst met de benodigde documenten. Zodra alles compleet is, zal de bewindvoerder het verzoekschrift naar de rechtbank sturen.

Uitspraak van de Rechtbank

Wanneer de onderbewindstelling is uitgesproken, is Bewindskantoor Drechtsteden officieel uw bewindvoerder. Zowel u als de bewindvoerder ontvangen per post een officiële beschikking van de uitspraak. Met deze beschikking krijgt de bewindvoerder het recht om inzage te nemen in al uw financiële zaken en om financiële beslissingen te nemen. Dit gebeurt altijd in overleg met u, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de bewindvoerder.

Opstarten van uw dossier

Zodra de onderbewindstelling is uitgesproken schrijft de bewindvoerder zo spoedig mogelijk alle instanties aan. Dit betekent dat alle organisaties waar u mee te maken heeft op de hoogte worden gesteld van uw onderbewindstelling. Dit zijn onder andere organisaties betreffende uw inkomen, vaste lasten en eventuele schulden. Elke organisatie die wordt aangeschreven zal worden verzocht om Bewindskantoor Drechtsteden als correspondentieadres op te voeren. In de loop van de tijd krijgt u geen post meer thuis van deze organisaties. Persoonlijke post blijft u wel thuis ontvangen.

Om het beheer uit te kunnen voeren is het noodzakelijk dat er rekeningen worden geopend. De bewindvoerder opent daarom drie rekeningen voor u :

Beheerrekening

De beheerrekening is de rekening die door de bewindvoerder wordt geopend met als doel hiermee uw vaste lasten te betalen. Omdat uw vaste lasten vanaf deze rekening betaald gaan worden, zullen ook uw inkomsten op de beheerrekening binnen komen. Iedere maand krijgt u van de bewindvoerder een overzicht wat er aan inkomen is ontvangen en welke uitgaven er verricht zijn. Wilt u tussendoor kijken wat er is betaald en wat er nog op de rekening staat? Dat is bij ons mogelijk. Via een login kan u ieder moment van de dag zien wat het saldo is op de beheerrekening en wat er is betaald. Van de beheerrekening is geen pas aanwezig.

Leefgeldrekening

Een leefgeldrekening wordt voor u geopend zodat wij hier uw leefgeld op kunnen storten. Wij kiezen voor een geheel nieuwe leefgeldrekening omdat u er dan zeker van kunt zijn dat u ook uw leefgeld kan opnemen. Er kan niet onverwachts iets afgeschreven worden zodat u in de problemen komt bij het doen van uw boodschappen. Bij het openen van een leefgeldrekening geven wij altijd aan dat het niet is toegestaan om bedragen automatisch van de rekening te incasseren. Met uw leefgeldrekening kan u ook gebruik maken van internetbankieren.

Spaarrekening

Iedere maand proberen wij voor u te sparen voor onvoorziene uitgaven. Het is natuurlijk wel zo fijn als wanneer bijvoorbeeld uw koelkast het begeeft, u ook weer een nieuwe kan aanschaffen. Hoeveel er gespaard kan worden is afhankelijk van uw budget.

Financiële Stabiliteit

De werkzaamheden van een bewindvoerder

Op het moment dat uw inkomen op de beheerrekening wordt gestort zal de bewindvoerder uw vaste lasten gaan betalen. Ook krijgt u vanaf dit moment leefgeld gestort op uw leefgeldrekening. Alle oude rekeningen worden (indien mogelijk) opgeheven.

Wij doen er alles aan om uw financiële zaken goed op orde te krijgen en houden. Daarbij horen de volgende werkzaamheden:

  • inventariseren van inkomsten, uitgaven, schulden en bezittingen;
  • opstellen van een budgetplan;
  • informatie inwinnen of gegevens wijzigen bij diverse relevante instanties;
  • controleren eigen bijdrage ;
  • aanpassen en bewaken van de beslagvrije voet ;
  • aanvragen van kwijtscheldingen;
  • aanvragen van bijzondere bijstand;
  • treffen van betalingsregelingen;
  • aanvragen van toeslagen;
  • aflossen van uw schulden, indien mogelijk;
  • aanvragen schuldenregeling of schuldsanering, indien mogelijk;
  • belastingaangifte doen;
  • informeren en adviseren over persoonlijke financiële situaties;
  • regelen van verzekeringen.

Indien er sprake is van schulden wordt bekeken of het betalingsachterstanden zijn die binnen redelijke termijn volledig kunnen worden afgelost. Als dat zo is zal de bewindvoerder een afbetalingsregeling proberen te treffen met de schuldeisers. Een voorwaarde hiervoor is dat u voldoende afloscapaciteit heeft.

Indien u betalingsachterstanden heeft die niet binnen een redelijke termijn volledig kunnen worden afgelost dan wordt er gesproken van problematische schulden. Er kan dan een beroep gedaan worden op een minnelijke of eventueel wettelijke schuldregeling. Hier zijn wel voorwaarden aan verbonden. De bewindvoerder controleert of u aan de voorwaarden voldoet en zal u vervolgens aanmelden voor schuldhulpverlening. Mocht u om wat voor reden dan ook, niet in aanmerking komen voor een schuldregeling, dan kijkt de bewindvoerder wat er nog dient te gebeuren zodat u wel aan de voorwaarden voldoet. Uw bewindvoerder regelt dit samen met u en zal vervolgens de aanmelding voor een schuldregeling doen.

aanmelden

Bewindvoerder nodig?

Wilt u zich aanmelden voor beschermingsbewind bij Bewindskantoor Drechtsteden? Vul dan het aanmeldformulier in en wij nemen zo mogelijk spoedig contact met u op